Mens jeg i 1966 var reservelæge på børneafdelingen i Odense, fik vi en
seks år gammel dreng indlagt, fordi han var aldeles ustyrlig. Han for rundt som
en flue i en flaske, var hidsig, opfarende, impulsiv og yderst destruktiv.
På
afdelingen var han som en tornado. Han måtte hele tiden være under opsyn, da han
ellers kom i heftigt klammeri med alt og alle. Man forsøgte at behandle ham med
forskellige beroligende midler, men det gjorde kun ondt værre.
Da alt håb syntes ude, sagde jeg med lavmælt stemme og nærmest undskyldende
til overlægen, at jeg et eller andet sted havde læst, at amfetamin (speed)
undertiden paradoksalt nok virkede beroligende på meget omkringfarende børn. Han
rystede lettere opgivende på hovedet, men da situationen syntes håbløs, gik han
med til, at der blev gjort et forsøg.
Drengen fik nogle få milligram
amfetamin. 20 minutter senere var der sket et mirakel. Han faldt til ro, blikket
blev klart og opmærksomt. Man kunne i modsætning til tidligere føre en samtale
med ham, og han hørte efter, hvad der blev sagt.
Da der var gået tre-fire
timer, vendte den usamlede og splittede adfærd tilbage for fuld udblæsning.
Centralstimulantia (amfetamin, deksamfetamin,
Ritalin etc.) til
hyperkinetiske børn var allerede på dette tidspunkt forholdsvis udbredt i USA.
I 1967 blev jeg ansat på Psykiatrisk Børnehospital i
Risskov. Her behandlede jeg forsøgsvis nogle få udtalt hyperkinetiske børn, som
ikke lod sig påvirke af nogen form for opdragelse, med centralstimulantia med
godt resultat.
De blev mere vedholdende og mere opmærksomme og som følge
deraf mere rolige. Men behandlingen medførte en del furore. Mange mente, at det
var forkasteligt at give børn med psykiatriske lidelser medicin, ikke mindst når
det drejede sig om speed.
EkstraBladet skrev, at børn i Risskov blev proppet med narko. Efter nogen tid
blev behandlingen mere accepteret, efterhånden i et sådant omfang, at jeg blev
betænkelig. Både i tale og skrift gjorde jeg gældende, at centralstimulantia kun
burde anvendes i børnepsykiatrisk regi og kun efter grundig tværfaglig
diagnostisk udredning.
Behandlingen skulle følges meget nøje. Virkningen
skulle være som ønsket uden uacceptable bivirkninger. Barnet skulle leve under
betryggende hjemlige forhold og have gode betingelser i skole og fritid.
Behandlingen krævede et specialiseret behandlingsteam, der kunne bestå af læge,
neuropsykolog, sygeplejerske, speciallærer og pædagog, og som udover barnet i
det mindste måtte medinddrage forældre, lærere og pædagoger.
I en børne- og
ungdomspsykiatrisk lærebog (Reitzel 2001) skriver jeg på side 270: »Da
behandlingen er sjælden og aldrig må stå alene, bør den varetages i børne- og
ungdomspsykiatrisk regi eller under betingelser, der kan ligestilles
hermed«.
Det samme skrev jeg i Ugeskrift for Læger i 1980.
Sidste år fik mere end 25.000 danske børn Ritalin. Det ser umiddelbart ud
til, at mine advarsler, som også er givet gennem talrige forelæsninger for
medicinske studenter, ikke har båret megen frugt.
Jeg kan ikke forestille
mig, at alle disse børn er undersøgt, behandlet og kontrolleret af de
forholdsvis få børnepsykiatere, der findes her i landet. Det ville de næppe
kunne overkomme, ikke en gang, hvis de kun beskæftigede sig med børn med ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Som for
længst pensioneret burde jeg måske stikke piben ind, men jeg har ikke kunnet
modstå fristelsen, ikke mindst fordi jeg for nylig blev spurgt om, hvad jeg
mente om, at man nu skulle være begyndt at give Ritalin til spædbørn. Jeg undlod
at svare, men henviste til fagfolk med aktuel erfaring på området.
Det bør
retfærdigvis siges, at modstanderne af behandling med centralstimulantia selv
til børn med udtalt og invaliderende ADHD har svært ved
at pege på et brugbart alternativ, der kan sættes i værk her og nu.
Hvis man
satser på familieterapi, specialpædagogik og/eller et mere rummeligt og tolerant
samfund, kommer man nok til at vente så længe, at de aktuelle børn ikke får
nogen glæde heraf.
Der mangler både vilje, viden, faglig kapacitet og ikke mindst penge. Børnene
risikerer at komme til at gå for lud og koldt vand. De får mere end svært ved at
klare sig senere i livet. Også deres familier risikerer at gå nedenom og
hjem.
Og nu ser det oven i købet ud til, at ADHD-børn
skal integreres i normalklasserne. Gad nok vide, hvordan det kommer til at
spænde af. Det vil næppe være medvirkende til at forbruget af Ritalin med videre
bliver reduceret.
Niels er pensioneret overlæge, speciallæge i børnepsykiatri