Psykologisk Institut, Kvalitativ
Forskningsmetode, Efterår 2009
Anne Marie Janus Jensen, eks.nr.538
Truslen mod demokratiet – diskurs
eller realitet?
Analyse
1. Genstandsfelt og forskningsspørgsmål
4.1. Diskursive konstruktioner om demokrati
4.3. Funktionen af demokrati-diskurserne
4.4. Subjektpositioner i de anvendte diskurser
4.5. Handlemuligheder i deltagernes diskurser
4.6. Forholdet mellem diskurs og subjekt
I
opgaven tager jeg udgangspunkt i artiklen Truslen fra højrepopulismen
[1]
af professor emeritus Curt Sørensen (CS). Hovedpointen
i artiklen er, at demokratiet i Danmark er truet. CS
ser dette primært som konsekvens af højrepopulistiske strømninger med
udgangspunkt i Dansk Folkepartis (DF) øgede magt og indflydelse. Det er DFs
retorik i den offentlige debat samt de konkrete lovforslag DF står for, som CS
vurderer, er en trussel for demokratiet. CS taler igennem og til en bestemt
demokratiforståelse (Bilag 1, p. 1, l. 27-38 & p. 2, l. 72-83).
I
min analyse af artikel og tilhørende debat, har jeg valgt at undersøge
demokratiforståelsen hos henholdsvis CS og debattørerne. Jeg har valgt at slå
ned her, da jeg mener, det er interessant at se på diskurserne om, hvad demokrati
er, i forhold til den trusselsvurdering CS stiller op. Jeg finder det relevant at beskæftige sig med
demokratiforståelser, da netop beskyttelsen af demokratiet ofte bliver brugt
som argument for vidtrækkende politiske beslutninger. Denne opgave er derfor et
forsøg på at indkredse hvordan demokrati
forstås og hvilke konsekvenser disse forståelser har for, hvordan man handler i
forhold til det omgivende samfund.
De
større aviser og dagblade har alle forskellige debatsektioner på internettet,
hvor man kan kommentere på artikler og deltage i debatter. Udformningen af
disse debatsider varierer fra avis til avis. På nogle internetaviser kan man
kommentere på alle artikler, på andre er det kun bestemte artikler man kan
kommentere og diskutere. På nogle af netaviserne kan man deltage i debatten
uden at oprette sig som bruger på forhånd, på andre skal man oprette en
brugerprofil
[2]
.
Empirien til denne opgave stammer fra
dagbladet Informations internetavis
[3]
. Der
skal man være registreret bruger
[4]
for at kunne kommentere på artiklerne, og derudover skelnes mellem registrerede
brugere der også abonnerer på papir-avisen, og dem der ikke er abonnenter
[5]
.
Information.dk skiller sig ud fra de andre større aviser, da man kan kommentere
på alle artikler så længe man er registreret. Udover muligheden for at
kommentere på artikler, er der også en hel sektion af internetavisen der er
helliget blogs, dette ses også på andre netaviser.
Informanterne
i min undersøgelse er som følge af mediets opbygning principielt ukendte for
mig, ligesom de principielt er ukendte for hinanden
[6]
.
Alligevel kender en del af debattørerne til hinanden fra forskellige debatter
på siden, og måske fra andre fora. Nogle deltager kun i enkelte debatter og
andre deltager i mange, hvorfor de har diskussioner med hinanden der også
henviser til tidligere eller sideløbende meningsudvekslinger ansporet af andre
artikler. Sammensætningen af brugerne på information.dk har jeg ikke konkret
viden om. Jeg formoder, ud fra det generelle intellektuelle niveau i
Informations artikler, at debattørerne er veluddannede enten i formel forstand
eller af 'egen' kraft. Debattørernes argumentationer og ordvalg taget i
betragtning vil jeg karakterisere dem som veluddannede, sandsynligvis
vellønnede, overvejende midaldrende mænd.
De
registrerede brugere på internetavisen diskuterer artiklen, dens indhold og
pointer med hinanden og forfatteren (Bilag 1). Det empiriske materiale er
artiklen i sin helhed og de registrerede brugeres kommentarer
[7]
fra d.
4. september 2009 til og med d. 7. oktober 2009. Jeg har redigeret i materialet
så det er blevet mere koncentreret ved at klippe de kommentarer ud, der ikke
relaterer sig til min problemformulering, under samtidigt hensyn til at de
tilsyneladende irrelevante kommentarer også kan fortælle noget om de gældende
diskurser om demokratiforståelse.
Jeg
har valgt at analysere min empiri ved hjælp af foucauldiansk diskursanalyse, og
jeg tager udgangspunkt i den analysemodel der er beskrevet i Introducing
Qualitative Research in Psychology (Willig, 2008).
I
den foucauldianske analyse ser man på hvilke overgribende strukturer den
anvendte sproghandling henviser til. Den materielle virkelighed er rammerne for
sprogets anvendelse. Analysen er en form for dialektisk frembringelse mellem
tekstens indhold og den samfundsmæssige kontekst, teksten
[8]
er
opstået i. Fænomener og subjekter bliver til noget i samspil med de rammer de
eksisterer i. Analysemetoden kan bruges til at undersøge hvad fællestrækkene ved
den pågældende sammenhæng er, både ensheder og forskelligheder. Ud fra
fællestrækkene, eller manglen på samme, bliver diskurserne tydelige.
Jeg
har valgt at bruge den foucauldianske analysemetode, frem for diskursiv analyse
[9]
(Willig,
2008) fordi mit empiriske materiale beskæftiger sig med samfundsmæssige
problemstillinger. Artiklen og debatindlæggene er en del af en fortløbende
samfundsdebat. Samtidig er mit forskningsspørgsmål knyttet an til større
forståelsessystemer end blot sprogets anvendelse. Den diskursive analyse
beskæftiger sig typisk med at undersøge den konkrete anvendelse af sproget i en
specifik sammenhæng (Willig, 2008). Den har den force at kunne beskæftige sig
intensivt med et mikro-perspektiv og dermed generere viden om det specifikke. Det
kan have sin anvendelse i nogle typer undersøgelse, men har den svaghed, at det
man undersøger let kan blive fragmenteret, da det den diskursive analysemetode
ikke tager den samfundsmæssige kontekst i betragtning (Willig, 2008). Dermed
bliver det svært at almengøre den viden man har genereret, da diskurserne ikke
forankres til andet end den tekst de forekommer i. Mit valg af den
foucauldianske analyse-metode afspejler dermed mit eget videnskabsteoretiske
ståsted, da jeg ikke mener man fagligt kan forsvare at sætte parentes om
samfundet i den grad som diskursiv analyse gør det. Den foucauldianske
analysemetode har det problem i sin anvendelse at man kan risikere at fortabe
sig i abstrakte magtanalyser og overgribende tendenser hvorved man kan miste
subjektperspektivet på diskurserne. Hverken den diskursive eller den
foucauldianske metode har en teori om det menneskelige subjekt som sådan,
hvilket kan resultere i at alt bliver reduceret til diskurser. Det gør
metoderne anvendelige som netop metoder til undersøgelse af aspekter ved den
menneskelige psyke, særligt hvor man undersøger meningsdannelse og
forståelsessystemer. At anvende metoderne som eneste måde at forstå den
menneskelige psyke vil derimod have den uheldige konsekvens at subjektet som
mere og andet end dets tekstproduktion forsvinder.
Til
min foucauldianske analyse bruger jeg de seks trin som beskrevet af Carla
Willig (Willig, 2008, kap.7). Analysens omdrejningspunkt er CS og debattørernes
forståelse af demokrati og demokratiet som truet. CS forsøger med sin artikel
at give svar på hvilke strukturer i samfundet, der har givet højrepopulistiske
strømninger/holdninger fremgang i hele Europa, og artiklen og dens kommentarer
skriver sig ind i en global debat om demokrati i kølvandet på terrorangrebene i
USA 11. september 2001 og den efterfølgende såkaldte krig mod terror (Habermas
& Derrida, 2005).
Curt
Sørensens konstruktioner om demokrati tager udgangspunkt i beskrivelsen af
demokratiet som truet af højrepopulismen. Højrepopulismen repræsenteres i
artiklen af Dansk Folkeparti (DF). I CSs optik har den politik og retorik, som
DF fører, været med til at skabe et skift fra grundlæggende demokratiske dyder
(Russel i Habermas & Derrida, 2005) til en snæver forståelse af demokrati
som majoritetsvælde (Bilag 1, p. 1, l. 31) og forestillingen om den
rene, rensede nation (Bilag 1, p. 2, l. 45). De grundlæggende demokratiske
dyder, som CS mener, er truede, er ”[...] pluralisme, ytringsfrihed (med
mindre denne skal bruges til at praktisere hate speech), mindretalsbeskyttelse,
menneskerettigheder, magtens deling, retsstaten, samt fri og uafhængig
forskning og kulturliv, elementer som er lige så vigtige i et fungerende
demokrati som flertalsstyret.” (Bilag 1, p. 1, l. 42). Yderligere beskrives
demokratiet som indeholdende social solidaritet (Bilag 1, p. 2, l. 60) og
værende afhængigt af folkelige bevægelser (Bilag 1, p. 2, l. 75). Hos CS
forstås demokratiet dermed som en styreform, der er afhængig af folkelig deltagelse
og dermed en styreform, der gennem en række rettigheder og foranstaltninger må
sikre folkets rettigheder og muligheder for deltagelse – det fordrer
demokrater.
Debattørernes
konstruktioner om demokrati bærer overordnet præg af enten at stille sig enige
eller i delvis opposition til CS. Det interessante her er, at de enkelte
debattører forholder sig implicit til CSs ovenfor beskrevne demokratiforståelse.
Den måde demokratiet italesættes på er gennem diskurser om Danmark og
debattørernes opfattelse af det danske samfund som helhed, og det, de vurderer,
truer det Danmark, de kender.
”Parlamentarismen
er blevet figenbladet for markedskræfternes frie konkurrence, og grundloven
synes kun at bestå af retten til uhæmmet ytringsfrihed over for alt fremmedagtigt,
hvor demokratiet ikke mere er venlighed og tolerance over for andre, men
et apparat, der i frihedens navn producerer mange fjender og få venner.” (Bilag 1, p. 3, l. 122, min fremhævning)
”Det
er jeres hovedløse pladder humanisme dikteret direkte fra Moskva, der har
ødelagt vores land og den retfærdige samfunds model det hele byggede på.” (Bilag 1, p. 4, l. 152, min fremhævning)
Demokratiet
konstrueres i debattørernes forståelse som på den ene side kendetegnet ved en
styreform, der sikrer retten til divergerende holdninger, social retfærdighed,
lige fordeling af materielle goder og anstændig opførsel overfor hinanden, og
på den anden side kendetegnet ved repræsentation, flertallets ret til at
bestemme, personlig frihed og mulighed for individet til at optjene og nyde
materielle goder.
Indlejret af sidstnævnte
forståelse af demokratiet, er der en diskurs om demokrati som lig med
retsstaten, den retfærdige stat. Hvor den førstnævnte forståelse af demokratiet
mere bygger på humanistiske overvejelser om menneskets almene indbyrdes ansvar
for hinanden og den anstændige opførsel, tager retsstats-diskursen udgangspunkt
i anstændig opførsel og ansvar for hinanden som formidlet gennem lov og ret.
Demokratiet er i denne diskurs den implicitte forudsætning for den retfærdige
stat. Retsstaten og dermed demokratiet er til som værn mod vores indre
svinehund. Der viser sig hermed to grundlæggende forskellige menneskesyn i
diskurserne. De stiller sig som hinandens modsætninger hvor den ene ser
mennesket som en del af samfundet, som samfundsmæssigt, og den anden ser
menneske og samfund som modstillede.
”Et
lille flertal er stadig et flertal. Det er stadig et væsentligt fremskridt fra
en tid, hvor fem procent af befolkningen havde patent på at dirigere
værdipolitikken.” (Bilag 1, p.
12, l. 470)
”[...]
intet samfund i det lange løb kan eksistere udelukkende på grundlag af
individernes egoistiske egeninteresser.” (Bilag 1, p. 7, l. 296)
”Mere principielt kan man
vel sige, at vi har love og regler i en retsstat, netop fordi de skal beskytte
os mod vor egen skygge, dvs. det vi gerne vil naturligt (f.eks. hævn mm) og
sørge for at vi hæver os op over vore basale instinktive natur.” (Bilag 1, p. 5, l. 211)
Diskursen
om demokratiet som beskytter mod den indre svinehund debatteres parallelt
med betydningen af flertals-demokratiet
set i forhold til mindretalsbeskyttelse. Her kommer til dels helt andre
argumenter på banen omkring demokratiets rolle. Argumenterne om den
demokratiske stat der sikre rettighederne for sine borgere, som præsenteret i
retsstats-diskursen, ser nu helt anderledes ud. Den repræsentative opbygning,
der netop giver flertallet råderet over mindretallet, og på den måde kan komme
til at sponsorere flertallets selviske egeninteresser i stedet for at værne befolkningen
mod disse, hyldes af nogle af debattørerne. Men denne deldiskurs er, ligesom de
ovenfor beskrevne, i høj grad styret af en ideologisk metadiskurs. De, der går
ind for mindretalsbeskyttelse og kvalitative vurderinger af beslutninger frem
for kvantitative, er tydeligvis
orienteret mod en mere humanistisk og social om ikke direkte
socialistisk diskurs.
”I
den politiske virkelighed kan og må man ikke ignorere at et stort flertal i en
befolkning er dybt bekymrede over en udvikling - man er derfor nød til at finde
en vej til at imødekomme denne bekymring uden at gå alt for meget på kompromis
med sit humanistiske sindelag” (Bilag
1, p. 9, l. 338)
Hvor de, der taler for flertallets absolutte ret
uanset hvor lille det flertal er, taler igennem en borgerlig eller
liberalistisk diskurs.
”[...]
men I har selv skabt DF med jeres slatne indvandringspolitik,
pladderhumanistiske bedrevidende professorer og et helt ulideligt
mindretalsdiktatur, hvor de Radikales lille sekteriske vælgerskare har bestemt
alt i værdipolitikken siden krigen. Det nuværende flertalsdiktatur er i
demokratisk sammenhæng en gigantisk forbedring.” (Bilag 1, p. 10, l. 378)
Befolkningens
adgang til informationer og retten/pligten til at deltage i debatter er også
central i debattørernes demokratiforståelse. Det bliver italesat gennem en
diskussion om pressen og medierne og hvorvidt disse tilbyder ordentlig og
saglig information, i denne diskussion bliver det dog tydeligt at debattørerne
mener at ytringsfrihed og deltagelse er centrale elementer i et demokrati. Her
er de generelt enige med CS. Der hvor vandene skilles er ved spørgsmålet om
hvorvidt vi har adgang til valide informationer og mulighed for at deltage i
den offentlige debat eller ej. Igen er ideologi-diskursen
[10]
på spil
i forhold til hvor positivt eller negativt disse muligheder vurderes.
”Jeg
er fuldstændig enig i at almindelige mennesker er i stand til at tage rimelige
beslutninger hvad angår deres eget liv og landets politik. Dette forudsætter
imidlertid, at de får korrekte oplysninger at basere deres beslutninger på.
Hvis ikke, ja så tager de altså deres rationelle beslutninger på et fejlagtigt
grundlag.” (Bilag 1, p. 12, l.
586)
”Jeg
er dog ikke enig i, at folk bliver præsenteret for løgn og latin. Og jeg kan
ikke genkende, at mediebilledet er blevet borgerligt. Snarere mere
professionaliseret i takt med at partiaviserne er forsvundet. Problemet er jo,
at alle undersøgelser viser, at forbrugerne efterspørger dybdeborende og
“seriøs” journalistik, men i realiteten, er der ingen, der gider at betale for
det eller har tid til at læse det, når det kommer. Så det er et af
informationssamfundets paradokser.” (Bilag 1, p. 13. l. 530)
Det
forståelsessystem, der træder tydeligst frem i min analyse af empirien er det
klassiske ideologiske forståelsessystem, hvor debattørerne såvel som CS tager
udgangspunkt i de traditionelle store ideologiske ismer, socialisme og
liberalisme. Overordnet vil jeg betegne dem som en humanistisk/social
henholdsvis teknokratisk/liberal forståelse af demokrati.
Det, de to paradigmer inden for metadiskursen har
til fælles, er en anerkendelse af, at der er nogle demokratiske problemer i
udviklingen af vores samfund i dag. Diskurserne er forskellige i deres analyse
af, hvad problemernes oprindelse er og derfor også i deres vurdering af, hvad
løsningerne på disse problemer kan og bør være.
Analysen
peger på, at det er denne ideologidiskurs, der er den centrale drivende kraft i
hvordan debattørerne forholder sig til ideen om demokrati og deres vurdering af hvornår og hvorfra demokratiet er truet.
Den
umiddelbare funktion som ideologi-diskursen ser ud til at have for
debattørerne, er at underbygge den
enkeltes verdensbillede.
Ideologidiskursen udfoldes i diskussionen om
socialt ansvar overfor personlig frihed samt om markedskræfternes indflydelse
på samfundet og de politiske strukturers regulering af disse kræfter.
Den
humanistiske diskurs om demokrati bliver især brugt når der tales om de
'blødere' områder. Den teknokratiske diskurs tages i brug når der tales om
retssystemet, lovgivning osv. Deltagerne i debatten er generelt konsistente
i hvilken diskurs de bruger ift. ideologi. Kun få skifter imellem disse to. Hos
de debattører der har flere indlæg skærpes den
ideologiske tone, umiddelbart ansporet af de diskussioner debattørerne har med
hinanden (Bilag 1, p. 10, 11 og 12). De diskurser der veksles imellem hos den
enkelte er de mindre diskurser, som fx diskursen om svinehundens vogter og
retsstats-diskursen. De ideologiske
kæpheste debattørerne har, bruges som redskab til at positionere sig over for
de andre deltagere. Dermed kommer den skærpede tone til at fungere som en
verbal styrkeprøve om at (be)vise sig i debatten som legitim deltager ved at
holde sine meningers fokus.
Debatten
domineres af de klassiske ideologiers holdninger, der kan udtrykkes relativt
frit. Disse positioner bliver indtaget stolt og vedholdende, også selvom de forskellige
debattører, inklusive CS, er uenige med hinanden. Der foregår en debat mellem
dem – de fryser ikke hinanden ude. De udviser hinanden den respekt at svare på
hinandens indlæg, selvom svarene godt kan være grove (se f.eks. Bilag 1, p. 12,
480-482; p. 17, l. 670). Dermed handler de en demokrati-forståelse ud i livet,
hvor diskussion af standpunkter og argumentation står centralt. Indlæg i
debatten, der udtrykker holdninger længere til højre i det politiske spektrum
ignoreres (Bilag 1, p. 7, l. 264-276) eller slås hen med kommentarer som ”Apropos
“højrefløjens netbaserede stormtropper”…” (Bilag 1, p. 16, l. 624).
Samtidig fokuserer debatten i begge lejre på deltagelse,
diskussion og divergerende holdninger som demokratiske kerneværdier (Bilag 1,
p. 3, 1. 22-126; p. 8, l. 313). Denne umiddelbare selvmodsigelse udtrykker ved
nærmere eftersyn afgrænsningen af de legitime demokratideltagere for
debattørerne. Muligheden for at blive taget
alvorligt og dermed opnå en legitim position (Søndergaard i Berthelsen, 2005),
i debatforummet er snævert knyttet til at orientere sig indenfor en af de to
ideologiske paradigmer i meta-diskursen. Man legitimeres i debatten når andre
tager udgangspunkt i ens indlæg, roser det eller kritiserer og diskuterer det.
Deltagerne i debatten udtrykker holdninger, hvor der tales om at man må skride
ind overfor de højreorienterede, men i praksis vender debattørerne det døve øre
til og indgår ikke i diskussion med nogen, der udtrykker holdninger, der kunne
minde om det højreorienterede eller populistiske defineret af CS i artiklen.
Dermed opstår der et meningshierarki, hvor de klassiske standpunkter er
legitime og alle andre holdninger er illegitime.
Demokratiforståelsen
i empirien har altså en diskurs om det 'sande demokrati', der kommer til udtryk
gennem dette meningshierarki (Søndergaard i Berthelsen, 2005, s.245). I
debattørernes verden er DF stadig ikke stuerent. Ved denne kategoriske
afvisning af at forholde sig til DFs politik virker debattørernes
meningsudvekslinger som om de foregår i den politiske realitet for 10 år siden.
Ingen, hverken humanisterne eller teknokraterne lader til at være påvirket af
den politiske realitet, hvor DF har været centrale i regeringens beslutninger
siden 2001. De, der argumenterer inden for den liberalistiske ideologi
ignorerer det faktum, at de politikere der repræsenterer deres holdninger, i
løbet af de sidste 8 år har indgået det ene forlig efter det andet med flertal
sikret af et parti, DF, som de (debattørerne) ikke mener, er lødigt. De liberale
debattører mener derimod, at det er den humanistiske politiks skyld at
problemet DF er opstået og har fået magt. Humanisterne lægger for en stor del
ansvaret fra sig, og gemmer sig bag argumenter om at deres parlamentariske
repræsentation ikke er ved magten (Bilag 1, p. 11, l. 420-434 & l.
445-450). Samtidig påpeger flere deltagere i debatten at der mangler konkrete
løsningsforslag og, at det ikke nytter noget blot at påpege det der er gået
galt. Disse tråde tages ikke op og diskuteres ikke videre af nogen.
De legitime subjektpositioner, ideologi-diskursen
tilbyder, kan dermed ses som en parallel til de parlamentariske politiske
positioner der forefindes på Christiansborg. Dermed indtager debattørerne
positioner i debatten, der må kunne formodes at være legitime i samfundet som
helhed. De risikere ikke at blive dømt illegitime i debatten, og dermed kan de
opretholde deres position som samfundsdebattør. Det stiller debattørerne i en
modsigelse hvor de positionerer sig som nogen der forholder sig til samfundets
komplekse problemer, men i realiteten handler de meget konventionelt på disse
problemer, ved kun at forholde sig til dem inden for de legitime rammer.
De
legitime subjektpositioner, de store ideologiers diskurser, har den handlemulighed
til fælles, at de kan deltage i debatten.
Den sociale diskurs stiller sine fortalere i en
position, hvor de kan agere socialt ansvarligt
og bevidst. Fortalerne for den teknokratiske diskurs stiller handlemuligheder
op for sig selv gennem diskursen som den lovlydige og retsbevidste borger.
Inden for denne diskurs handler man til forsvar for de personlige friheder og
det personlige ansvar. Frihed og retfærdighed er i denne sammenhæng at ordne
samfundet således at ingen nyder mere end de yder.
De
illegitime subjektpositioner, de der opfattes som højreorienterede eller
racistiske, efterlades ikke mange andre handlemuligheder end at råbe højere
eller fortrække fra debatforummet.
Diskurserne
og de handlinger debattørerne deltager i diskurserne med, viser deres
opfattelse af sig selv som subjekter. De præsenterer sig selv gennem deres
holdninger og påtager sig den politiske diskurs de forsvarer som en slags
identitet.
Deltagelse i debatten giver debattørerne mulighed
for at opleve sig selv som 'sande demokrater', i og med at de tager del i en
samfundsdebat. Gennem debatten kan de vise omverdenen (de andre debattører og
læserne) at de er samfundsbevidste og kritisk tænkende mennesker, der er i
stand til at analysere hvad der foregår og er på spil i dagens Danmark. Ved at
deltage i debatten placerer de også samtidig sig selv som borgere der ikke er bukket under for truslen mod
demokratiet. De tør stadig sige hvad de mener. De fremstår med deres gode
argumenter som gode eksempler på den demokratiske borger, der ikke lader sig
verfe af af politiske modstandere eller skræmme af ekstremister
[11]
. Det
virker som om deres subjektive oplevelse af at deltage i debatten er en god
selvfølelse. Debattørerne bekræfter igennem deres handlinger i form af
debatindlæggene en positiv fortælling om sig selv som aktive borgere der
handler på demokratiets vegne for dets bevarelse, og på den måde kan de
samtidig fraskrive sig deres egen del i ansvaret for at udviklingen i det
politiske landskab er hvor den er i dag.
Deltagerne i debatten, herunder skribenten CS, har
en traditionel opfattelse af demokrati, og hvad et demokrati indebærer for sine
borgere. Diskursen indebærer en forståelse hvor forudsætningerne for demokrati
blandt andet er nationalstaten og de rettigheder og begrænsninger en stat
pålægger sine borgere. Selv om deltagerne i debatten i nogen grad anerkender
CSs præmis om, at demokratiet er truet af højrepopulisme, forholder de sig i
højere grad til deres egne ideologiske overbevisninger end til, hvad der kan
gøres ved truslen. Igennem debatten diskuteres ideologiernes fordele og ulemper
i forhold til hinanden, men der tages ikke stilling til, at det demokrati, de
bruger som forudsætning for deres diskussion er i udvikling. Demokratiet tages
for givet som noget konstant. Tanken om at demokratiet skulle kunne vige for
eller blive tvunget i knæ af nye totalitære regimer er ikke en mulighed som
debattørerne beskæftiger sig med. Tiltroen til at vi, som samfund, i det store
hele er på ret kurs virker gennemgående hos debattørerne, også på trods af de
kritikpunkter der fremstilles.
Deltagerne i debatten tager, på trods af fokus på
demokratiet som truet, ikke fat i de politiske beslutninger DF sammen med
Regeringen over de sidste otte år har været med til at gennemføre i form af
øget overvågning af det offentlige rum og strammere regler på flygtningeområdet
men også på de uddannelsespolitiske,
socialpolitiske og retspolitiske områder. De retspolitiske konsekvenser af
f.eks. terrorpakkerne, og i særdeleshed de lovændringer der fulgte med
terrorpakke nr. 2, har for demokratiet langt mere ødelæggende kraft end
højrepopulismen alene. Den regulering af borgerne gennem lovgivning som finder
sted underminerer bid for bid de demokratiske
borgerrettigheder som både CS og debattørerne taler for. Truslen fra
højrepopulismen er efter min mening reel, men den kommer ikke alene. Den
effektueres i samarbejde med de øvrige politiske partier, der vælger at gå ind
på denne måde at føre politik på. I debatten italesættes truslen mod
demokratiet som noget der kommer 'udefra', i den forstand at DF opfattes som
illegitime. Gennem denne illegitimering af DFs standpunkter bliver det muligt
for debattørerne at ignorere det faktum at de forskellige legitime politiske
partier (og dermed sandsynligvis deres egne parlamentariske repræsentanter) er
med til at føre den populistiske politik, der truer demokratiet. Det er ikke en
del af diskursen at se på de legitime ideologiske systemers del i
problemstillingen, i stedet ender vurderingen af højrepopulisme blot med at
debattørerne frasiger sig at have et ansvar i den aktualpolitiske situation.
J. Habermas & J. Derrida (2005) Filosofi i
terrorens tid, Informations Forlag
D.M. Søndergaard (2005) At forske i komplekse
tilblivelser, i: T. Bechmann Jensen & G. Christensen (red.) Psykologiske og pædagogiske metoder,
C. Willig (2008) Introducing Qualitative Research in Psychology – adventures in Theory and Method, Open University Press, Buckingham Philadelphia.
[1]
Truslen
fra højrepopulismen af Curt
Sørensen inklusive debatkommentarer fra dagbladet Informations internetavis. Se
artiklen på: http://www.information.dk/202512
[3]
http://www.information.dk – fremover blot information.dk
[4]
”Man
skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på information.dk. Som
registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m” (http://www.information.dk)
[5]
“Opret
en brugerkonto. Velkommen som bruger af information.dk. Hvis du allerede
abonnerer på avisen, får du meget mere ud af hjemmesiden, når du er registreret
som bruger.” (http://www.information.dk/bruger/opret)
[6]
Langt de
fleste debatfora på nettet har en mulighed for at man kan deltage anonymt,
under pseudonymer eller med sløret identitet. Samtidig kendetegner det
internetfora at deltagerne ikke (nødvendigvis) kender hinanden i den
'virkelige' verden, ligeså vel som det er almindeligt ikke at dele
informationer ud om hvor gammel man er, hvad man laver til daglig osv.
[7]
Kommentarerne
indeholder en del stave- og slåfejl, og dem har jeg valgt ikke at rette, derfor
forekommer de også i mine citater fra empirien.
[8]
Tekst
skal forstås bredt som vidnesbyrd, da alt kan oversættes til tekst den
foucauldianske tradition. Man kan analysere alt fra billeder, tekst, tøjstile,
avisartikler osv. Alle disse vidnesbyrd kan fortælle om gældende diskurser og strukturer.
[9]
Diskursiv
analyse henviser til den analysemetode Willig præsenterer i kapitlet om
diskursiv psykologi (Willig, 2008, pp. 92-111).
[10]
Demokrati-diskurserne
gennemgås i afsnit 4.2 og 4.3
[11]
Ekstremister:
her mener jeg alle med holdninger der er mere ekstreme end debattørernes egne,
hvad enten det er politiske eller religiøse.